Friday, February 3, 2012

Lighthouse

It was on territory day, we were having drinks at Umai the Lakeside Cafe.
That is the lighthouse
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Monumen Alaf Baru atau Tugu Milenium (Millennium Monument) terletak di Presint 2, Putrajaya, Malaysia. Ia merupakan monumen negara yang pertama dibina khas untuk Wilayah Persekutuan Putrajaya. Pembinaan tugu ini adalah sebagai suatu tempat untuk menyimpan dokumen sejarah negara selain pencapaiannya.
Menara Tugu Milenium ini tingginya 68 m. Jalan naiknya berbentuk pelantar tinjau ala beranda yang dibahagikan kepada 4 pecahan yang bersambung iaitu bagi menggambarkan era Malaysia pra kemerdekaan (sebelum tahun 1957), pasca merdeka (1957-1970), Malaysia kini (1971-2020) dan Malaysia akan datang pada tahun 2020 dan ke atas.

Dilihat dari atas, menara ini seakan-akan membentuk bunga kebangsaan Malaysia iaitu bunga raya yang berwarna emas berkemilauan. Di pelantar tertinggi, pengunjung dapat melihat bangunan berhampiran seperti Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Jambatan Seri Wawasan.

Pada waktu malam menara tugu yang diperbuat dari aluminium ini akan memancarkan cahaya terang ibarat rumah api yang membuatkan ia tampak lebih eksklusif dan indah.

Di sebelah kanan yang ada payung hitam putih itulah Umai the Lakeside Cafe

 Have I Told You Lately That I love You


                                                                 :)

No comments:

Post a Comment